Thursday, May 08, 2008

eilisen muistiinpanoja / yesterday´s notes

Äitienpäivälahjani saapui jo eilen(huutonetistä). Se on tuo keskimmäinen vihreä kaunotar, jota olen himoinnut jo pitkään. Ruskea mötikkä on varsinainen ompelukoneeni, Husqvarna myöskin, ja valkoinen kaino yksilö tuolla taaempana on lainabernina miehen isoäidiltä. Uusimpani taitaa olla 50-luvulta, aiemmat vankkaa 70-lukua, kuten itsekin olen. Vaan toisin kuin minä, tämä vihreä ihanuus on hyvin hiljainen. Oh, niin lempeä hurina hänestä vain kuuluu työskennellessään. Olen onnellinen. Joskus tavarat tuottavat hämmentävän paljon iloa.

I got my early mothers day present yesterday. I´ve been after this green beauty already some time, and ah, it´s here now, i´m happy! The brown Husqvarna is the one i use most often, that shy white Bernina behind the others, is just visiting from my husband´s grandmom. Things/ machines can sometimes make you embarrasingly happy.

Sammakkomekon aluspaita. Piti ottaa vielä kuva siitäkin, koska tuo helma on niin nätti. Vanha lakana siis. Paita sopii S:lle tosi hyvin. Harmi vaan ettei valkoinen ole tämän luonnontutkijan paras värivalinta. Hihassa on jo jotain vihreää. Ehkä teen samanlaisen eri kankaasta. Kiireessä tulee joskus tehtyä ratkaisuja, joita ei muuten tekisi, ja tälläkertaa nämä ratkaisut toimivat tosi hyvin.
The undershirt of the frogdress. Old sheet. Pretty lace kind of hem. It fits very well miss S. Too bad white is not really her colour :something green in the sleeve already.

Eilisen muistiinpanoja. Tuossa lukee kuulemma: "Olen kohta suojatiellä. Jäätelökioski on jo auki".

Yesterday´s notes. It says: "I´m soon crossing the road. The icecreamkiosk is already open".

21 comments:

marsvin said...

Onnea uudelle ompelukoneelle! Minulla on samanlainen, perintö mummoltani ;-)

Kommentoin harvoin, mutta luen joka päivä. Ihana blogi ja niiin kauniit kuvat ja taitavat ompelukset.

aino said...

ompelukonetriosi on aivan mahtava.
täytyypä kysellä äidin vanhan husqvarnan perään..
joskus tuntuu että uudet ompelukoneet kulkevat liian lujaa. kun yrittää jotain pientä yksityiskohtaa ja painaa vain vähän poljinta niin kone ampaiseekin vauhdilla eteenpäin.
toisaalta pitkällä suoralla saumalla sitten jo voisi vähän irroitella..

echo said...

Heh, ompelukonekuvasi on hauska. Ihan kuin olisivat kahvikutsuilla :)

Minun ompelukoneeni on tällä hetkellä anoppini Happy Matic. Olen lisännyt un-etuliitteen koneen nimen eteen. Kun olen äitini luona kylässä, saan ommella siellä lapsuuteni ja nuoruuteni ihanalla Singerillä, joka on isotätini perintöä. Se on kone, joka ompelee melkein peltiäkin. Happy Maticia saa taputella ja suostutella aina, jos on pikkuisenkin paksumpi sauma työn alla.

Matroskin said...

Hieno konehuone. Sammakkohaltian mekko on hurmaava.

Liivia said...

Voi, äidilläni oli juuri tuo vihreä kone, kun olin pieni. Ihanat muistot, ja sitten ne että oli aina koneellaan...
Ruskeasta taas oli oranssi versio mummullani.
Luonnetta kummassakin.
Iselläni on valkoinen 80-lukulainen Pfaff. Ihan ruma, mutta se ei kai se syy miksen osaa ommella...

Sammakkoalusmekko on todella kaunis. Taas tulee mieleen pikkuiidaa vaiko Marikkia.

heli said...

hätkähdyttävän kauniita nuo vihreä mötikkä ja valkoinen alusmekko. ratasmuistiinpanot on hulvattomat.

tämä postaus tuo kyllä väistämättä mieleen sen huumorikukkasen, että huuto.netistä löytyi 18 osumaa hakusanalla HUSGVARNA.

tiuku said...

ihania ihania!
Rattailijan muistiinpanot niin hellyyttäviä. Minun tyttöni kirjoittelevat samaan tapaan. Tosin aina vain pullo postia, alku rakas äiti, rakas isä, rakas mummi, rakas enot ja tädit, ja sitten siirrytäänkin lempi leluihin. Lapset ovat ihan hassuja, niin somia!

ps: rakastan noita mekkoja, iiik!

Tiina said...

Voi mitä ihania muistiinpanoja! :)

Ja mainio kokoelma koneita. Itse ompelen 80-luvun Husqvarnalla, jossa on teipattuna kuva minusta, kun ompelen samalla koneella 8-vuotiaana. Se taitaa olla mulle rakkain kone, se oman koneen tuttu surina ja tuntemus on jotenki niin.. hmm, turvallista.

isoinpapu said...

Aino: Juu, olen näiden vanhojen koneiden suuri ystävä. Ovat jotenkin vähemmän pelottavia kuin uudet, joissa on liikaa nappuloita jne.

Echo: Heh, unhappymatic :)

hei heli: tämäkin oli siis nimenomaan husGvarna. Mutta minä lausuin sen vielä kolmannella koulussa:"hupskvarna". Ja kovalla äänellä tietty niin että koko luokka opettajan kera räjähti nauramaan.

Tiuku: Meillä on joku kirjiottamiskausi meneillään. Kaikki paperit täynnä kirjoituksia.

Sari said...

Siellähän sitä on arsenaalia, ei ihme että jälkeä syntyy !

Merja said...

Tosi sympaattisen oloinen tuo vihreä koneesi.

Minulla on semmoinen uudehko Hupskvarna, oisko 90-luvun alusta. Ihan hyvin ompelee sekin... mutta on semmoinen 'muovisen' oloinen :(

Ja söötti alusmekko! Tuotahan voi pitää ihan yksistäänkin..

Melissa said...

congratulations on your green machine! the perfect one for sewing frogs' dresses. (which is incredible, by the way.) happy mother's day to you.

Solveig said...

Onko tyttö vasuri?

Onnea uudelle koneellesi. Palvelkoon se emäntäänsä alttiisti. Ja olkoon sauma suora kuin Pohjanmaan tiet.

Minä ostin (tai ainiin, mieshän sen osti mulle valmistumislahjaksi) joku aika sitten ihka uuden koneen. En ole hävittänyt vanhaa, en. Mutta uudella on kyllä ihana polkea. Se on tosi nöyrä kone.

Iiriskukka said...

Soma ompelukone,löysin samanvärisen jokin aika sitten kirpparilta(ettei olisi peräti samanlainen).Ennen tehtiin paljon kauniimpia ompelukoneita.Samaiselta kirpparilta löysin poljettavan tikka ompelukoneen,kaunis kuin mikä:)
Paita on hieno,hyvänmallinen ja nätti kangas!
Pisti aivan naurattamaan tuo muistiinpano juttu:)

Helinä said...

Oi, miten kaunis vihreä ompelukone!
Miten nämä vintagemallit onkin niin paljon kauniimpia kuin nykyiset??

Hyvät äitienpäivät sinulle Puhti!

tuike said...

Tuollaisia koneita lähti koululta Venäjälle monta. Ovat varmaan sielläkin kovassa käytössä ja tarpeen. Vanhat koneet ovat monessa suhteessa parempia kuin uudet "muovikoneet". Olin ennen Husqvarna-koneilija, mutta nyt minulla on Pfaff, ihan siksi, että se syöttää myös päältä. Onnea uudelle koneelle ja ompelijalle myös eli hyvää äitienpäivää!

Annele said...

Onnea onnea onnea vaan.. pun...
Kiitos kaikista ihanista vaatteistasi mitä saamme nyt myydä Tukholmassa. Ovat ihailtuja ja pidettyjä.. mitä minä sanoin!!

Sä todella innoitat mua : )))

Anonymous said...

Ihanaa että uusi rakkaasi tuli jo. Toivotamme sulle isosti iloa siitä, ja tietenkin monille muillekin ; ))

Olemme iloisia kun saamme myydä sun kauniita vaatteita nyt Tukholmassakin : ))) hyvin ovat pidettyjä, ja myös kiinnostusta herättäneitä kappaleita.
Käytä nyt sitten sitä uutta aarrettas meidänkin menestykseksi.
Minäkin sain ensimmäisen mekkoni valmiiksi juuri ja ripustan sen kauppaan viimeistään tiistaina. Koko 62cm.. ihanaa ommella pikkusille.

Tanja said...

Hii, minulla on juuri samanlainen vihreä ompelukone! Vietä ihana äitienpäivä!

Matroskin said...

Eikö kätisyys ratkea vasta kolmivuotiaana? Sitä ennen käytetään molempia? Hauskaa äitienpäivää superäidille!

kataliina said...

Aivan mahtavia ompelukoneita sinulla!