Friday, November 14, 2008

vanha ja uusi / old and new


Syöveri. Koska olen niin sinnikkäästi säästänyt näitä sekalaisia lankamöykkyjä vuosikausia, ellen suorastaan vuosikymmeniä, päätin sijoittaa ne lopullisesti jonnekin, missä ne eivät takkuuntuisi aina niin pahasti. Tuosta neuleenalusta sukeutuu toivottavasti neiti S.lle kirjava liivi. Jos lankaa jää, jatkan niillä kuvan virkattua peittoa. Tai joku kaljupäänukke saa uuden tukan. Tai lapset tekevät kymmenittäin tupsuja. Mitä tahansa kunhan kori tyhjenee.

Ostin nimittäin uutta lankaa, sukkalankaa, raitalankaa, ihanaa lankaa, ja mietin kuinkakohan kauan tulen säilyttämään niiden jämiä myttääntymässä tuossa korissa. Sisuunnuin.

Ja kuinka onnistun nyt jättämään uudet langat pakettiinsa ja keskittymään näihin vanhoihin? Unohdin uudet lasten soittotunnille. Siellä ne kiltisti odottavat minua viikon. (Huh, elleivät poikapartiolaiset, jotka majailevat samoissa tiloissa päätä kutoa niistä jättimäistä hämähäkinverkkoa tai jotain superansaa).

I bought new yarn, beautiful yarn, sweet wool, winterwarmth. Then i also have this basket full of old, some even decades old, miscellaneus yarn. I kind of felt sorry for the yarn, or myself, or the new yarn ( you know, the leftovers would spend their neverending oldhood in that basket), and decided to finally make something out of all that basket yarn.
That thing on the needles in the picture will become a wonderfully multicoloured vest for miss S. She loves it already. (Just love this girl!). And if there is (there will be) some left, i will continue the crocheted afghan, or give new hair to some bold doll, or the kids will make tens of tassels. Anything to empty that basket.

And how am i able to conquer the temptation of the, ah so wonderful, new yarn? I forgot the new yarn package to kid´s hornclass! Simply genious, even unitented. ( Just hope that the boyscouts who use the same building wont weave a gigantic spiderweb of my yarn, uh).

13 comments:

Liivia said...

Heh, olin juuri eilen samoissa puuhissa! Ideani oli vaan liian villi; aloin virkata jämistä itselleni leveähelmaista mekkoa. Hyvän tovin tein=koko illan, ja totesin, että hullunhommaa, ja että mekosta tulisi kuitenkin kammottava pönkkö. Yritin purkaa, mutta oli takussa koko systeemi(olin virkannut näköjään läjän hiuksiani sekaan...). Suutuin ja heitin alun roskikseen. Säälittävää.

Kirjava liivi täällä yhä tekemättä. Sääli kun lapsi meillä vihaa liivejä...

isoinpapu said...

Taitaa ollakin oikein jämälankasesonki:)

Mä en jaksa käsittää että olen oikeasti säästänyt jotain ihme akryylilankamyttyä läpi useamman muuton, kamalan kamalan kauan. Siis ihan naurettavan pientä lankatolloa. Voi ihmistä...

Hei, pitkiä hiuksia on käytetty langanvahvikkeena aikoinaan esim kantapäässä. Taisi vaan olla siis liiankin vahvaa tälläkertaa.

Liivia said...

Isoinpapu, mulle ihan uusi tieto, tuo hiusvahvike:)
Jos siis johonkin muuhun tuotokseen on livahtanut hius, voin sanoa vain, että suomalaista perinnekäsityötä...

isoinpapu said...

Joo, ja jos vaiks miehelleen neuloo, niin sehän vaan kauhean romattista että siellä on omia hiuksia seassa.

Mulla on siinä mielessä hyvin epäromanttinen tukka.

echo said...

Virkkaan erästä hyvin pitkänsitkeää peittoa isoäidin neliöistä ja niihin olen ihan tietoisesti käyttänyt just niitä akryylilankajämiä, muutama on 80-luvun puolivälistä, kun tein koulussa villapaitaa. Siinä omat vanhimmat jämät ja sitten olen saanut äidiltä lisää. Äidiltä saaduissa on paitsi hänen jämänsä, myös mummunikin lankajämäsäästöt perintönä. Joten säästän kaiken edelleenkin, kun ovat tähän asti päässeet 50-luvulta...Mun perintö ;)

Milka said...

Blogissani on sinulle jotain :)

Ritva said...

hei isoinpapu,
täällä sataa lunta!!!
:)

Leena said...

Oi, ihanilta näyttävät jämälankavirkkuut!

Kanerva said...

Jämälankatöissä on jotain hyvin terapeuttista. Näin vähän aikaa sitten hienon villahaalarin, joka oli neulottu jämälangoista. Olisko ollut Kotiliedessä tms.

hannna said...

aika hyvä. mun kaikki vanhat kankaat ja langat on Jossain ja vain uusimmat käytössä... se ei ole hyvä järjestys. ja ostan ihan liikaa lankoja, aina kun käyn kaupungissa. ja siellä lankakaupassa on se isoinpapumainen myyjä.

isoinpapu said...

Mun täytyy joskus käydä siellä lankakaupassa. Kiinnostavaa.

Mä luen autokoulukokeeseen, teoriaa. Huomenna menen. Tylsää.

Melita said...

Hei,
Aivan aarre sanon minä.Tosi kauniin värisiä - minulle on pieni tällainen kasa ja vuonna 2002 aloitettu virkattu pusero joka jo liian pieni.
Pitäisin tätä ihan aarteena jota ei mistään kaupasta saa ostettua.
Pidin kovasti myös klo 4 kuvista.

MOON said...

牙醫,植牙,矯正,矯正牙齒,批發,皮膚科,痘痘,中醫,飛梭雷射,毛孔粗大,醫學美容,痘痘,肉毒桿菌,seo,關鍵字行銷,自然排序,網路行銷,自然排序,關鍵字行銷seo,部落格行銷,網路行銷,seo,關鍵字行銷,自然排序,部落格行銷,網路行銷,牛舌餅婚紗台中婚紗,腳臭,腳臭,腳臭,腳臭,腳臭,腳臭,腳臭,腳臭,高雄婚紗,街舞,小產,雞精,性感,辣妹,雷射溶脂,雙下巴,抽脂,瘦小腹,微晶瓷,電波拉皮,淨膚雷射,清潔公司,居家清潔,牙周病,牙齒矯正,植牙