Thursday, December 04, 2008

kansallispukuja / national costumes



Otimme varaslähdön itsenäisyyspäivään. Anopin entisen pukuvuokraamon kansallispuvut ovat ajautuneet meille, ja me pukeudumme niihin aika ajoin. Kansallispuku on hieno juttu. Kirjoitan paraikaa Aino-puku ylläni. Harmi että puvut ovat niin kalliita oikeasti. On varsinaista luksusta kun kaapissa roikkuu useampi puku ja voin tepastella emäntänä milloin minkäkin seudun tyylillä. En kyllä osaa tanhuta, mutta olen laulanut kantelettaren teksteihin sävellettyjä lauluja, joten ainakin teoriassa osaan kutsua karjaa. " Le looo, le loooo, leleleleleleeee!" Ei ole yhtään vielä näkynyt pihapiirissä.

Tykkään Suomesta. Mitä vanhemmaksi tulen, sitä enemmän tykkään. Kovasti. Vaikka valitan pimeydestä.

Käsityöt jäävät varmaan vähemmälle esittelylle nyt joulukuussa, koska väsään salaisia joululahjoja. Alimassa kuvassa vilahtaa Liisulla erinomaisen yksinkertainen villapaidanhelmushame. Nimi kertoo mistä on kyse. Naps ja ompls. Kuminauhaa.

It´s Finlands independence day on 6th dec. Saturday. We are getting in the mood with national costumes.( The hats and rubberboots are not an authentic part of the costume though)
I love my country. Truly. Very much. Even if i complane about the darkness.

16 comments:

huopanen said...

Hienon näköisiä ovat kyllä :)

Annemari said...

Hei vaan!

Kun niin napsakasti vanhoista villapaidoista kaikkea uutta luot, niin kysyn, etta kuinka se oikein kaytannossa tapahtuu? Miten sailytat mielenrauhan kaikkialle sinkoilevien silmukoiden kanssa? Ja eikos se venykin ihan tavattomasti kun ompelee? Ja millalailla sina ne ompelet?

Kiitos!

Peanut said...

Onko tuo teidän omaa pihapiiriä? Mahdottoman ihanan näköistä.

Kaija said...

Onpa ihan parasta!

violet said...

Arvaa mitä mä nään ekassa kuvassa???
Lumikin ja kääpiön.
Menen keittämään kahvia ja pesemään rillit.

Tirlitta said...

Minunkin mielestäni ensimmäisessä kuvassa on Lumikki :) Vaikka en silmälaseja omistakaan. Ihastuttavia kuvia. Itse en ole koskaan saanut pukea kansallispukua ylleni. Vielä jonain päivänä..

Sari said...

Niin minäkin, mitä vanhemmaksi tulen, sitä enemmän tykkään ...

Liivia said...

Kansallispuvut ovat kyllä kauniita ja sinulla onnellisella koko kaapillinen!
Tanhusta en kyllä tykkää yhtään.

Mun pitää sitten odottaa että vanhennun, kun musta taas tuntuu vähän päinvastaiselta. Eikä se ole oikeasti kivaa. Olisi ihana sanoa noin kuin sinä sanot Suomesta, ihan täydestä sydämmestä.
Koko päivän olen kyllä hoilottanut Siniristilippua täysin palkein, ja ostin sinivalkokynttilätkin.

Merja said...

Tuo ensimmäinen kuvasi on aivan SATUMAINEN. Zoomasin siihen ja katsoin että siitä tulisi todella kaunis kortti. Milloin teet korttisarjan??

Liivia said...

Tulin uudelleen katsomaan näitä ja Merjan vinkistä suurensin; on kyllä ihan huippukuva tuo eka!

Inka said...

Ja minä tykkään blogistasi!
Ja Suomesta kans.

Rosmariini said...

Hienoja pukuja. Aivan mahtavaa, että sinulla on niitä "varastossa". Minä olen joskus lainannut äitini pukua, mutta siinä ei tule oikeaa fiilistä, kun meillä on ainakin 5 cm pituuseroa. Liian lyhyt siis mulle.
Ihanat kuvat, todella!

himalainen said...

Minullekin on käynyt samoin: mitä vanhemmaksi tulen, sitä enemmän arvostan varsinkin suomalaista käsityöperinnettä, mutta myös kieltä ja kulttuuria. Samaan aikaan kyllä myös vaikutun vieraista kulttuureista ja haluan oppia enemmän niistä, muuttua, elää jossakin välissä, mutta silti juuret ovat nyt jotenkin tärkeät.

Nämä olivat ihania kuvia, aivan kuin sadusta olisitte siihen tupsahtaneet.

hannna said...

ja minä tykkään joulusta... tuli melukylä mieleen.
onnen kultalapset pukuinenne... mä olen haaveillut teettämisestä joskus, mutta ongelma: haluaisin sellaisen seudun puvun, johon on jokin suhde, mutta silti kauneimman ja mua puhuttelevimman - asia ei ole koskaan edennyt pätkääkään.

SCAREDY-CAT said...

minulle tuli keskimmäisestä kuvasta mieleen venäläiset kansansadut - tai niiden kuvitukset siis; niillä oli usein punaiset hameet ja tuollalailla pönköllään. Ihania pukuja!

Sara said...

Oh how great it looks like! What a pity there's not such a custom here in Poland! But now I'm going to make one for myself, too!
All the best:)