Friday, May 07, 2010

lippis, pipo, lippis / hat, hat, hat



Aamulla kaikki oli harmaata, olin väsynyt, kaikki tuntui uuvuttavan samanlaiselta. En osannut aloittaa mistään. En sitten aloittanutkaan.
Minulla ei ole lohturuokaa. Minulla on lohtupuuha.

En oikeasti käsitä mitä tekisin ilman ompelukonetta. Ihan totta. Että joku esine jaksaa innostaa uuvuttavimmankin harmaan keskellä niin, että ryhdyn loppujen lopuksi johonkin! Sitten kun olen ryhtynyt, lohduttunut, tuntuu erilaiselta ja jaksan muutakin.

Toivoisin että jokaiselle löytyisi oma lohtuasia.

Myös yllättävän ilahduttava huomio tänään: helikopteri lensi matalalta talomme yli. Ikkunat helisivät. Tuntui siltä, kun olisi nähnyt jonkun tosi ison linnun.

(Lippislätsiä ja kesäpipo Liisulle. Omasta päästä, tilkusta ja paidoista.)



Morgning was grey and horribly similar to every day. In a bad way.

I don´t have any comfort food. I have a comfort work.
Oh sewingmachine! I´m so glad i have one! Just think how amazing it is, that in the midts of most greyess grey, something is able to inspire me so much that i´m able to do things, start things, make things. Other things also, not just sewing.
I wish everyone finds their comfort thing.

A funny observation: A helicopter flew very near our house today. Windows shaked. It felt like i had just seen a very big bird. It made me happy.

16 comments:

Vilijonkka said...

Lohtu, oi mikä on oma lohtuni? Ehkä nämä kaikki ihanat blogit. Mutta lohtuna toisten elämät ja tekemiset kuulostaa kylä aika lohduttomalta!

Sulla on aika monia muitakin ilahduttava lohtupuuha. Teillä kuljetaan aina vain uusissa luomuksissa. Ja robottikausikin näyttää jatkuvan, kiva!

isoinpapu said...

vilijonkka: Olin listaamassa tuohon muitakin hyviä ja toimivia lohtuja, koska onhan niitä paljon.
Nyt vaan toi mainio kone toimii parhaiten.
Metsä olisi kyllä pitänyt mainita vaikka monta kertaa.

Celia said...

Mahtava lippis ja tuo aikaisempi essu!

En tiedä mikä viikko tämä on, kun on niin vaivalloinen mieli ja kaikki.
Minä taas huomasin tänään, että mulla ehkä on lohturuoka.
Mua ennen lohdutti maalaaminen öljyväreillä tai kyllä se vieläkin lohduttaa. Vain niin harvoin ehtii maalata.

Pellon pientareella said...

Vitsi, mä haluan kanssa että tosta mun ompelukoneesta tulee mun lohtu, se vain siinä seisoa nököttää ja odottaa... Mun lohtu on ainakin ulkona oleminen, kävely ja juoksu. Tosta noin vain teit tuollaiset hienot hatut, hinde, pitäis yrittää itsekin. Ekasta pidän eniten, siinä on attitudea! ;)

Pipsa said...

Olet kyllä ilmiömäinen noissa ompeluksissasi! Olen jo pitkään seurannut tekemisiäsi ja ne ovat kyllä aivan super ihania. Ja ihanko ilman kaavoja surauttelet?

Minullakin tuo ompelukone tuossa nököttää, mutta siitä seuraa joskus myös stressiä, kun ei sitten ehdikään siihen istahtamaan.

Anonymous said...

tiedän ihan tarkkaan, mitä tarkoitat! samalla tavalla toimii mulla neulominen. se tekee kirkastaa synkät hetket ja vaikka tekee pikkusen ankeemmasta seurasta ihan siedettävää, nostaa mielen satunnaisista alhoista ja hyvistä hetkistä se tekee taivaallisia! aina on hyvä mieli kun on monta kivaa hommaa kesken ja laukussa mukana joku neule.
ja toinen juttu on uiminen. se poistaa aina ikävyyden.
hyvä että muillakin!

Karmiini said...

Onko tuo hattu numero 2. Mujista? Minulla on samaa kangasta paita. Muistaakseni se on kierrätyslangasta tehtyä kangasta! Mietin joskus, mistähän mikäkin väri on peräisin, kenenkä päällä ollut.

isoinpapu said...

celia: Mulla kesti aikansa ennenkuin keksin tuon ompelukoneen.Ennen mäkin maalasin, mutta lasten kanssa se vaan on niin hankalaa. Tämä ompelu on ihanaa, kun siihen en tarvitse niin paljon keskittymistilaa, en odota mitään erikoista. Aina yllätyn.

pellon pientareella: Raikas ilma on ihmeellinen! Ulkona oleminen. Kai nämä lohdut muuttuvat elämäntilanteiden mukana. Kunhan osaisi sitten tarpeentullen aina löytää korvaavan toiminnon, jos entinen ei enää syystä tai toisesta toimi.

pipsa: Tuo lippis on kai sellainen universaali peruslätsä. Joskus tein siihen kaavan. Siis piirsin sellaisen pyöristetyn kolmion vanhaa lätsää silmäillen. On se itseasiassa jossain tulla arkiston uuminissa. JOssain toukokuussa pari vuotta sitten. kai.
Mä teen yleensä vaatteet niin, että haen pari sopivaa vaatetta malliksi ja sitten leikkaan niiden mukaan, vähän muutellen. Toimii mulla. Olen kärsimätön ja suurpiirteinen.

anonymous: OI neulominen! Se taitaa olla mulla sellainen ajoittainen lohtu. UIminen kuulostaa ihanalta. Sulla on ihanat lohtuasiat!

Karmiini: Tarkkaan katsoit! Kyllä vaan, sain tuon Mujin paidan ystävältä, jolle se oli liian pieni. Ensin käytin itse, sitten annoin neiti S:lle. Nyt siihen lopulta tuli reikiä joten kierrätin hatuksi.
Mäkin jään tuijottelemaan niitä raitoja ja mietin mistä ne on kotoisin.

Vilppumaan Erika said...

Voi että mä niin rakastuin tuohon alimmaiseen lippikseen, ihanko oot tehny omasta päästä? Mulla ois tarve tuollaisen lippiksen kaavalle, kun pojan päähän ei valmislätsät meinaa istua.. Oisko mahkua mankua jotain tutoriaalia tästä, jotenkin?

isoinpapu said...

vilppumaan erika:
tuolta mun arkistosta löytyy kuvallinen kolmen postin mittainen ohje lippislätsään. Kuvat saa klikkaamalla isommiksi niin tajuaakin jotain. toukokuu 2007.
lippis onnistukoon!

Suvi said...

ihanaa lohtua. Ehkä tämä viikko on ollut vaikea että voisi sitten huomenna kunnolla osata arvostaa sitä että on äiti. (meillä on ollut myöskin hyvin vaivalloista itkua, huutoa, alakuloa. huoh...)
skräppäys, se on mun lohtuni. Ja vauvan nuuskuttelu. Harmi vaan että oon ollut kovin kovin väsynyt, ei jaksa edes askarrella.
ylös ja eteenpäin sanoi mummo lumessa!

piilomaja said...

Kai mulla on kutominen se lohtujuttu. Tai elokuvat tai kirja.

Meidän päällä pyörii helikopteria vähän turhankin paljon. Poliisisellaisia. On toi vankila tossa ihan vieressä ja siellä tapahtuu.

Bohemian girl said...

You have a nice imagination. Helicopter as a bird. Like Richard Scarry and his cars with fronts as monsters mouths.

melissa said...

i love the hats you make. i've even tried to make one, following your great pattern, but it didn't turn out as nice as yours. :)

jojo-caramel said...

The hats you have made are just gorgeous!

eilen tänään huomenna said...

Alin lippis suosikkini!

Sinäpä sen sanoit, toivottavasti kaikki löytäisivät elämäänsä lohtuasian. Minulle se on puutarha ja talvisin käsityöt, vaikka juuri ompelukone on se johon voin koskea vain tyynillä mielin, sillä muuten menee pieleen!