Thursday, December 09, 2010


Olen jo pitkään suunnitellut tekeväni maailman lämpimimmät tumput. Olen kokeillut "vuorittaa" lapasen villanöyhdällä, siis neulonut villatukoista pilkkuja ja jättänyt lapasen sisäpuolelle sitä villaa valtoimenaan lämmittämään. Tein mittavirheen, ja niitä lapasia ei oikein saa mahtumaan käteen. Muuten loistokas idea.Ettei olisi suorastaan joku perinnejuttu.

Mutta sitten olen nähnyt hienoja hienoja kaksikertaisia lapasia! Oi oi. Villapeikko teki ihan täydelliset täällä.
Ehkä näistä palmikkotumpuista tuleekin kaksinkertaiset.

Palmikko on napattu Elsebeth Lavoldin "Viikinkineuleet"-kirjasta. Sivulla 51 on oikea ohje, jota minäkin ensin yritin noudattaa mutta sekoilin, ja nöyrästi sitten neuloin palmikon itselleni ominaisesti valokuvasta ja muuttelin vähän  loppua. Taidan kyllä purkaa tuon kärjen . Ei näytä kivalta.


Cable mittens in progress. The cable from Elsebeth Lavold´s " Vikinga mönster i stickat" ("Viking knits"? Don´t know if this book can be found in english).
I tried, i really tried hard this time to follow the pattern picture in the book, but oh how i messed all up! So i humbly did the cable my way, from the photo next to the real pattern. And changed it a little. It needs some repairing yet. The top looks  messy.
See some perfect warm mittens here.

3 comments:

Lepäävä Esteetikko said...

Kyllä! Kyllä! Olen nähnyt yhdessä neulekirjassa juuri tuollaisen ohjeen, että otetaan villatuppo, joka neulotaan pilkuksi yläpinnalle ja jätetään vuoriksi sisälle. (Tietysti olen ostanut myös semmoisen vyyhdihkön, joka nyt on odottanut noin kolme vuotta lapasien realisoitumista.) Ihana idea!

Lepäävä Esteetikko said...

Kaksinkertaiset tumput ovat lämpimiä, mutta näin epäaktiivisena neulojana minulle oikea vastaus ovat Huopaset. Oikeasti lämpimät!

Matroskin said...

Ooh, oletpa kekseliäs. Viikinkineuleet on meillä neulekoulussa, siinä on kyllä hassuja asioita. Itse olen miettinyt vain fleecevuorta.